Najprostsza odpowiedź brzmi – kierować się dobrem dziecka i tym czego ono chce jeżeli chodzi o kontakty z rodzicami. Sprawa wygrana to taka, w której wzięto pod uwagę dobro dziecka i jego potrzeby. Stanowią one punkty odniesienia do ustalenia takiej lub innej formuły kontaktów rodziców z dzieckiem.
Celem kontaktów dziecka z rodzicami jest zapewnienie jego prawidłowego rozwoju, wychowanie osoby mądrej, silnej, rozumiejącej czym jest poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i spokoju. Są to wartości, który w przyszłości decydują o udanym życiu osoby dorosłej.
Celem uregulowania przez sąd kontaktów z dzieckiem nie jest zaspokajanie i karmienie niechęci jednego rodzica do drugiego, zaspokajanie ambicji rodzica, jego potrzeby wyrządzania złośliwości drugiemu z rodziców lub zabezpieczenie sytuacji finansowej danego rodzica.
Przydatność poniższych pytań dla rodzica jak i prawnika, który go reprezentuje polega na tym, iż pozwalają one na zorientowanie się co można w danej sprawie realnie osiągnąć.
- Jak dziecko wyraża swoje potrzeby dotyczące kontaktów z obojgiem rodziców ?
- Czy dziecko cieszy się z kontaktu z danym rodzicem ?
- Czy dziecko chce równego kontaktu z każdym z rodziców ?
- Ile dany rodzic poświęca swojego czasu na osobistą opiekę nad dzieckiem ?
- Czy któryś z rodziców pytał dziecko czego chciałoby jeżeli chodzi o kontakty z drugim rodzicem ?
- Czy i którego z rodziców dziecko uważa za autorytet lub wzór do naśladowania ?
- Jakie dany rodzic może mieć powody do tego aby namawiać dziecko do przyjęcia swojego punktu widzenia jeżeli chodzi o kontakty z drugim rodzicem i porzucenia przez dziecko własnego punktu widzenia ?
- Jakie zasady kontaktów z dzieckiem proponują oboje rodzice ?
- Czy jeden z rodziców proponuje taką formułę kontaktów z dzieckiem, która przekłada się na jego korzyści finansowe ?
- Czy istnieją jakieś przeszkody do tego, aby każdy z rodziców mógł spędzać tyle samo czasu z dzieckiem ?
- Czy przeszkody te związane są z sytuacją rodziców czy też z potrzebami i dobrem dziecka?
- W jaki sposób dobro dziecka miałoby ucierpieć w przypadku, gdyby miało ono zapewniony równy kontakt z każdym z rodziców ?
- Czy każdy z rodziców chce równego kontaktu z dzieckiem ?
- Jeżeli nie to jakie powody nierównego kontaktu podaje ?
- Czy wypowiedzi danego rodzica, dotyczące opieki nad dzieckiem pozostają zgodne z zachowaniem tego rodzica ?
- Czy dany rodzic próbuje w negatywnym świetle przedstawić osobę drugiego z rodziców ?
- Czy dany rodzic przedstawia w pejoratywny sposób kontakt drugiego z rodziców z dzieckiem ?
- Czy przedstawiony przez tego rodzica opis kontaktu z dzieckiem przez drugiego z rodziców jest zgodny z prawdą ?
- Czy są jakieś powody, dla których dla dziecka niekorzystna byłaby tzw. opieka naprzemienna ?
- Czy któryś z rodziców sprzeciwia się opiece naprzemiennej ?
- Jakie powody swojego sprzeciwu podaje ?
- Czy dziecko chciałoby spędzać tyle samo czasu z każdym z rodziców ?
- Czy każdy z rodziców ma warunki mieszkaniowe umożliwiające nocowanie dziecka ?
- Czy każdy z rodziców pracuje ?
- Czy dla danego rodzica praca lub inne zajęcia są ważniejsze niż czas z dzieckiem ?
- Czy rodzice mają możliwość sprawowania opieki naprzemiennej ?
- Czy każdy z rodziców daje dziecku poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego, stabilizacji, spokoju ?
- Czy któryś z rodziców próbował ograniczać drugiemu rodzicowi kontakt z dzieckiem ?
- Jak często ?
- Na czym polegało ograniczanie jednemu z rodziców kontaktu z dzieckiem ?
- Jakie przyczyny ograniczenia kontaktu podawał ?
- Czy te przyczyny są zgodne z prawdą ?
- Jakie dla dziecka w konkretnym przypadku byłyby korzyści związane z opieką naprzemienną ?
- Czy opieka naprzemienna wiązałaby się z jakimiś ujemnymi skutkami dla dziecka ?
- Czy dziecko ma coś przeciwko temu żeby mieć dwa domy ?
- Czy rodzicom dziecka znane są badania naukowe dotyczące wpływu ograniczania dziecku kontaktów z jednym z rodziców na rozwój emocjonalny dziecka ?
- Czy rodzicom znane są korzyści wynikające z kontaktów, polegających na opiece naprzemiennej ?
- Czy któreś z rodziców angażowało dziecko jako mediatora w relacji z drugim rodzicem?
- Czy rodzice zamieszkują w tej samej miejscowości ?
- Który z rodziców swoim dotychczasowym zachowaniem potwierdził, że może poświęcić dziecku nie tylko czas ale i uwagę oraz zainteresowanie ?
- Czy dany rodzic i przebywanie z nim dają dziecku poczucie bezpieczeństwa ?
- Czy dany rodzic wyręcza się innymi osobami w opiece nad dzieckiem, z którym przebywa ?
Należy pamiętać o innym, ważnym problemie związanym z regulowaniem przez sąd kontaktów z dzieckiem.
Sąd kieruje się opinią biegłych. Statystycznie, w niemal wszystkich sprawach dotyczących regulowania kontaktu dziecka z rodzicami, opinia biegłych ma znaczenie rozstrzygające. Biegli widzą dziecko przez kilka godzin. Nie mają więc czasu aby dobrze poznać dziecko. Nierzadko widzą je tylko z jednym z rodziców. Dziecko w czasie badania jest często zestresowane Dziecko przychodzi z reguły na badanie z tym rodzicem, od którego jest bardziej zależne. Dla dziecka ważne jest przetrwać więc nie chce narazić się temu rodzicowi. a to z kolei niekonieczne jest skłonne do bycia szczerym. System badania i ustalania potrzeb dziecka jest więc od początku dotknięty wadami, niezależnymi ani od sądu ani od osób badających dziecko. Na podstawie badania powstaje opinia. Opinią kieruje się sąd. Nie w każdej sprawie sąd sam wysłuchuje dziecka. Często rodzic, pod opieką którego pozostaje dziecko kieruje się wyłącznie własną ambicją, niechęcią do drugiego z rodziców, potrzebą wyrządzenia mu złośliwości i interesem finansowym. Jest zainteresowany tym, aby w czasie badania dziecko wypowiadało i zachowywało się w określony sposób. Nie ma tu miejsca na potrzeby dziecka.
Dodaj komentarz